فرق انبردست و سیم چین | بررسی ویژگی های انبردست و سیم چین

ابزارهای زیادی برای انجام دادن کارهای فنی ساده یا تخصصی وجود دارند که دارای تنوع بسیار زیادی هستند و هر ابزاری خود دارای انواع متعددی است. انبردست و سیم چین دو مورد از معروف ترین ابزارها هستند که در اینجا علاوه بر معرفی کاربرد و انواع آن ها به بررسی فرق انبردست و سیم چین می پردازیم.

مقایسه و فرق انبردست و سیم چین

انبردست ها معمولا با دم باریک مقایسه می شوند، زیرا انبردست ابزاری است ضخیم، مستحکم، و قدرتمند که بیشتر در صنعت کاربرد دارد اما دم باریک وسیله ای ست که همان کاربرد را دارد اما کمی دم دستی تر است.

تفاوت انبردست و سیم چین در آن است که سیم چین زیر مجموعه انبر دست میباشد و مانند دم باریک دارای ظرافت های بیشتری ست و از نظر کاربردی نیز دارای تفاوت هایی با انبر است. در اینجا به مقایسه کامل این دو میپردازیم تا فرق انبردست و سیم چین هر چه بیشتر و با جزییات دقیق مشخص شود.

انبر دست چیست؟

انبردست ها ابزاری هستند که معمولا از دو اهرم و دو بازو ساخته می شوند و در واقع سیم چین نیز نوعی انبر دست است. فرق انبردست و سیم چین در اصل در کاربرد تخصصی تر سیم چین خلاصه می شود.

انبردست ها برای نگه داشتن اجسام، بریدن قطعات مختلف یا خم کردن آن ها استفاده میشود. برای مثال قطعات داغ را با انبردست نگه می دارند. انبردست دارای انواع زیادی است که هر کدام کاربرد خاصی دارند. سیم چین زیر مجموعه انبر دست است و فرق انبردست و سیم چین در این است که  علاوه بر این که گاهی می توان برای نگه داشتن قطعات از سیم چین استفاده کرد، میتوان کار تخصصی تری مثل بریدن سیم را با آن انجام داد.

فرق انبردست و سیم چین

انواع انبردست کدامند؟

همان طور که گفتیم انبردست ها دارای چند نوع مختلف هستند که از جمله آن ها سیم چین است

نوع دیگری از انبر دست دم باریک نام دارد که به علت داشتن لبه های نازک به این نام شناخته می شود، کاربرد دم باریک برای استفاده در جایی است که فضای کمتری برای حرکت دادن ابزار وجود دارد.

خار جمع کن و خار باز کن نیز دارای بازوهای کشیده ای هستند برای جمع کردن خار سیم ها استفاده میشوند.

انبردست های چند کاره بیشتر از همه انواع انبرها استفاده می شوند و معمولا به عنوان سیم چین، نگهدارنده قطعات و خم کردن و پیچاندن استفاده می شود. در واقع فرق انبردست و سیم چین به علت وجود انبرهای چند کاره برای برخی افراد نامشخص شده است.

انبر قفلی نیز یکی از انواع انبر است که نام آن را زیاد شنیده اید از این انبردست برای نگه داشتن قطعاتی که نمیتوان آن ها را با آچار نگه داشت استفاده می شود، همچنین برای پیچ و مهره کردن نیز کاربرد دارند.

گاز انبر نیز در مواقعی کاربرد دارد که بخواهند قطعه ای را بگیرند، بکشند و جدا کنند درست مثل کشیدن دندان. اما در صنعت هایی مانند نجاری مورد استفاده هستند.

پانچ و انبر کلاغی نیز انواع دیگری هستند که تشریح آنها به منظور تبیین فرق انبردست و سیم چین به دلیل خاص بودن ظاهر آن ها بی اهمیت است.

انواع انبردست

سیم چین چیست؟

فرق انبردست و سیم چین در واقع در لبه بازوی آن هاست. سیم چین ها یکی از ابزارهای مکانیکی هستند که به عنوان قیچی سیم عمل می کنند. یعنی برای قطع کردن انواع سیم و کابل مورد استفاده قرار می گیرد. سیم چین دارای لبه هایی به شکل v است که نسبت به ابزارهای دیگر تیز هستند. گاهی از سیم چین ها برای لخت کردن سیم استفاده می شود که کاربرد غلطی ست و ممکن به بدنه اصلی سیم ها آسیب وارد کند. باید برای این کار از انبر دست مخصوص استفاده کرد. برخی سیم چین ها به صورت یک ابزار جدا نیستند و در بخشی از بازوی انبردست تعبیه شده اند. برای استفاده درست از سیم چین باید تفاوت انبردست و سیم چین و همچنین کاربرد انواع آن را دانست تا بدون ایجاد شدن مشکلی و به طور دقیق تعمیرات لازم را انجام دهید.

این یک پیشنهاد شگفت انگیز است

برای مشاهده و یا خرید انواع انبردست روی دکمه زیر کلیک کنید.
فرق انبردست و سیم چین فرق انبردست و سیم چین

انواع سیم چین کدامند؟

کابل بر: این سیم چین ها برای بریدن سیم ساخته شده اند و در صنعت و زندگی روزمره کاربرد دارند.

 

سیم چین کله گاوی: سیم چین کله گاوی از سیم چین کابل بر معمولی ضخیم تر است و برای قطع کردن سیم های قطور تر استفاده میشوند. ساختار آن به گونه ای است که با صرف نیروی کمتری روی اهرم ها فشار بیشتری را بر تیغه وارد کند. فرق انبردست و سیم چین کله گاوی چندان محسوس نیست، باید به لبه تیز سیم چین توجه کرد.

انواع سیم چین

سیم چین الکترونیکی: این مدل سیم چین ظریف ترین لبه ها را دارد و معمولا برای بریدن کابل استفاده نمیشود، کاربرد اصلی آن زدودن زوائد ظریف قطعات الکترونیکی است. فرق انبردست و سیم چین الکترونیکی بسیار قابل تشخیص است زیرا این نوع سیم چین بازوهای خیلی ظریف و کوتاهی دارد.

*انواع دیگری از سیم چین، مانند کف چین و کابل بر جغجغه ای نیز وجود دارد که تخصصی تر هستند و البته آن ها نیز گاهی با انبردست اشتباه گرفته می شوند یا با همان نام خوانده می شوند. تفاوت انبردست و سیم چین در انواع تخصصی تر آن ها کمتر مشخص است.

فرق انبردست و سیم چین

مقاله فرق انبردست و سیم چین را با دوستانتون به اشتراک بزارید.

اشتراک گذاری در linkedin
LinkedIn
اشتراک گذاری در telegram
Telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
WhatsApp
اشتراک گذاری در email
Email
دیدگاه‌ها 0

*
*